PO-MOSTY
2022-10-07
Rozpoczynają się „PO-MOSTY” – międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych.
W ramach przedsięwzięcia będzie można zobaczyć w Częstochowie prace ok. 130 artystów z Polski, Ukrainy, Wielkiej Brytanii, Korei Południowej, Peru, Litwy, Łotwy, Armenii, jakich drogi się przecinały, stykały, tworząc płaszczyznę wielokulturowego doznania. Przede wszystkim artystów i zarazem animatorów kultury, którym bliskie jest budowanie artystycznych pomostów.
Festiwal rozpoczyna się dziś, 7 października wystawą w Muzeum Częstochowskim – Galerii Dobrej Sztuki (III Aleja 47( oraz ekspozycją w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater” (ul. Dąbrowskiego 1). Następne prezentacje – w poniedziałek 10 października w Miejskiej Galerii Sztuki – Galeria Zwiastun (III Aleja 64), a potem 14 i 22 października w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych „Konduktorownia”.
Wystawy dzisiejsze:
– Międzynarodowa wystawa „Geografia miejsc, topografia zmysłów” – Muzeum Częstochowskie – Galeria Dobrej Sztuki; wernisaż o godz. 18.30.
Wystawa inauguruje festiwal i sygnalizuje ścieżki, którymi artyści podążają w tym roku. Jej tytuł zaproponowała Sofia Kaskun – prezes NGO „Ekologia. Kultura. Sztuka”; partner projektu, z którym wielokrotnie współpracowała już Grupa artystyczna Atina.
W tym zderzeniu spojrzeń pojawią się:
– Piotr Barszczowski – z „Ostatnią Wieczerzą XXI” nagrodzoną złotym medalem im. Wawrzyńca Wspaniałego „Lorenzo il Magnifico” w kategorii Sztuki Multimedialne oraz nagrodą publiczności na XIII Biennale Sztuki we Florencji;
– Małgorzata Chmielowska – z relacją międzyludzką;
– Piotr Cyrol – z egzotycznym cyklem fotograficznym;
– Bogusław Doba – z analizą idącego przed siebie;
– Anita Grobelak – z pożarem katedry z 2019 roku, który z Jesiennego Salonu Sztuki we Lwowskim Pałacu Sztuki wrócił do Polski tuż przed wojną;
– Monika Hartman – z odwołaniami do protestantyzmu i „Biblii”;
– Waldemar Jarosz – z nią i z nim;
– Małgorzata Kania – z podróżnikami przestworzy;
– Jerzy Klimczak – z wymowną Buczą;
– Carolina Khouri – z wynikami londyńskich odpowiedzi na fundamentalne pytania egzystencjonalne o sytuację człowieka w chwili zagrożenia (Covid 19, pandemia, lockdown, wojna);
– Oleksander Korowaj – z fortuną, retro, kolebką, gwiaździstym naszyjnikiem i kwiatem paproci
– Andrzej Kotlarczuk z „Identyfikacją” z pogańskiego Polesia;
– Alicja Kowalska – z etnograficzną dygresją odsyłającą do tańca;
– Seunguk Lee – z koreańską subtelnością w rzeźbie;
– Elżbieta Ledecka – z ideą dostojnego domu;
– Lech Ledecki – z symfonią dźwięków;
– Olha Lukovska – z sentymentalnym dyptykiem ze Lwowa;
– Ewa Miśkiewicz – Żebrowska – z falą;
– Rozalia Nowak – z romskim akcentem, z Papuszą i Fridą;
– Mykoła Opanaszczuk – z etnograficznym studium ludowych, ukraińskich strojów;
– Olga Opanaszczuk – z geometrią zmysłów i alchemią snów;
– Zoriana Opanaszczuk – z haftowanymi chrząszczami zdobionymi ornamentami ze starych ręczników z różnych regionów Ukrainy;
– Andrzej Orlik – z błędnym rycerzem;
– Marian Panek – z detalem kropki, którą zwykł stawiać;
– Beata Petryczka – ze studium czerni, a może bardziej ziemi;
– Katarzyna Raczkowska – z zapisem pewnej podróży;
– Joanna Sidorowicz – ze śląską instalacją;
– Kostya Smolyaninov – z projektem „Sweet Home Halyčyna”;
– Wojciech Antoni Sobczyński – z rzeźbiarskim skokiem poprzez;
– Roman Uwarow z reinterpretacją ludowej lalki motanki w kontekście wojny na Ukrainie;
– Diana Żarów – z muzyką, która łączyła od wieków.
– „Pomiędzy Żółkwią a Stilskiem”;
Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater”;
wernisaż godz. 19.30
To dość nostalgiczna opowieść o Żółkwi słynącej z bogactwa zabytków oraz prehistorycznym siedlisku „Białych Chorwatów” na Ukrainie. Europejskie dziedzictwo kulturowe, którego los obecnie stoi pod znakiem zapytania. Sacrum – tradycja – mit zestawione z okrutną prozą życia. Zobaczymy zdjęcia z rezydencji „Poznawanie kraju przez obiektyw kamery”, która odbyła się w Żółkwi w październiku 2021 r. przy wsparciu finansowym Ministerstwa Młodzieży i Sportu Ukrainy. Fotografie wykonali: Alina Rega, Anna Czerkas, Georgy-Anatoliy Bushmin, Daria Koltsova, Daria Melnikova, Karina Strokan, Kristina Pashkina, Lesya Kovalchyshyn, Liana-Maria Blikharska, Nazariy Zanoz, Natalia Hasanshin, Natalka Shkoropanyak, Natalia Melnyk Yarema Ostrovsky.
Będą tu też zdjęcia z rezydencji „W obiektywie – dziedzictwo kulturowe”, która odbyła się na terenie Rezerwatu Historyczno-Kulturalnego „Stylskie Gorodiszcze” w lipcu 2021 r. przy wsparciu grantowym Ukraińskiej Fundacji Kultury, a w jakiej uczestniczyli artyści: Alyona Małaszyna, Andrij Symonenko, Wiktoria Lichołot, Jewhen Worożejkin, Maryna Czorna, Olesya Saenko, Olga Zarechnyuk, Taras Pakholyuk, Yuriy Levitsky, Yurko Morikvas.
Dopełnieniem wystawy fotograficznej jest video-art Danylo Chushak „Live at Dyravets Stone – Dubrowa, Stilsko” oraz film „Habitats” Myroslava Trofymuka, oparty na legendach i opowieściach, których bohaterem jest „Stylskie Gorodiszcze”. Został on zrealizowany w ramach projektu „W obiektywie – dziedzictwo kulturowe” przez organizację pozarządową „Ekologia. Kultura. Sztuka” na terenie rezerwatu historyczno-kulturowego „Stylskie Gorodicze” i regionalnego parku krajobrazowego „Stylskie Gorbohiria” przy wsparciu Ukraińskiego Funduszu Kultury. Trórcy filmu to: Myroslav Trofymuk – reżyser, operator, operator drona, montaż; Andriyan Veremienko – operator; Anya Styopina – projekt produkcji; Roman Buta, Bohdana Kuzmenko – operatorzy dronów.
Realizację obu projektów pilotowała Sofia Kaskun – prezes NGO „Ekologia. Kultura. Sztuka”.